Kelių statyboje pradėta naudoti šlaitų tvirtinimo gabionais technologija

    0
    naturaliai_isilieja_i_gamtovaizdi

     

    Sudėtingos reljefo sąlygos Rytų Lietuvoje kelių statytojus verčia ieškoti naujų sprendimų, kaip išlyginus vertikalųjį kelio horizontą sutvirtinti kelią juosiančių kalvų šlaitus. Geotekstilės ir geotinklų panaudojima šioje srityje yra veiksmingas, tačiau jis neišsprendžia problemos, kai šalia kelio yra iškilusios itin stačios kalvos.

     

     

    Kalvų nukasimas pažeistų unikalų vietovės reljefą, todėl vengiant paviršiaus erozijos metu galimų nuošliaužų ir įgriūvų, Europos šalyse tokiomis aplinkybėmis taikoma šlaitų sutvirtinimo gabionais technologija.

    Gabionai – tai inžinerinis statinys, suprojektuotas kaip atraminė sienutė, kuri sulaiko gruntą nuo nuslydimo, paplovimo, erozijos, atsirandančios veikiant oro sąlygomis.

    Gabionas šnekamąja kalba – tai suvirinto vielos tinklo krepšys, užpildytas pageidautina vienodo dydžio rieduliais, stambios frakcijos skalda. Užpildo medžiaga gali būti ir granitas, kalkakmenis arba trupintas betonas. Gabionų „dėžės“ tarpusavyje suvirinamos,  užtikrinant elementų statbilumą vienas kito atžvilgiu ir pačios konstrukcijos stabilumą. Sikibusių elementų sistema sudaro savotiškas atramines sienutes. 

    Lietuvoje gabionai tiesiant kelius pirmą kartą panaudoti rekonstruojant transeuropinio tinklo magistralinio kelio Kaunas-Zarasai-Daugpilis ruožą nuo 134,12 iki 137,35 kilometro.

    Kelio rekonstrukciją vykdžiusios AB „Panevėžio keliai“ techninis direktorius Vilius Gražys sakė, kad konkrečioje situacijoje siaura kelio juosta neleido rengti įprastų iškasų, todėl teko rinktis  mūsų šalyje dar neišbandytą, bet, mūsų nuomone, tinkamiausią gabionų sistemos būdą.

    Sukibusių elementų sistemos sudaro savotiškas atramines sienutes, kurios užtikrina išorinio šlaito stabilumą. Dėl savo fizinių savybių – lankstumo, pritaikomumo – šios atraminės sienutės nesunkiai prisitaiko prie esamo reljefo ypatumų, dėl savo vizualinių savybių tikroviškai įsilieja į gamtovaizdį.

    Modulinės tokių sienų struktūros vienetams būdingas stiprumas užtikrina struktūros ir išmatavimų stabilumą, o esant būtinybei, lankstumo laipsnis padeda prisitaikyti prie žemės judėjimo ir slūgimo.

    Gabionai – tai sudėtingas statinys, reikalaujantis specialių projektavimo ir statybinių įgūdžių.

    Šiuolaikinėje inžinerijoje Europoje jie jau buvo pritaikyti ir plačiai žinomi: Lodzėje (Lenkija)  „Gillete“ gamyklą visu perimetru supanti tvora, Hagoje (Olandija) esančios užtvaros „Trapions™“, kuriose panaudotos vulkaninės kilmės uolienos, Nacionalinis geležinkelių muziejus Durhamo grafystėje, Anglijoje.  Didžiulė, 19 metrų  aukščio gabionų siena pastatyta 1968 metais, siekiant sutvirtinti Jersey oro uostą prie Lamanšo. Gabionai plačiai naudojami tiesiant naujus kelius Lenkijoje, Austrijoje.

    gabionai_tarnauja_kaip_atramine_sienute
    Andriaus Repšio nuotr. /Gabionų panaudojimas rekonstruojant magiistralinio kelio Kaunas-Zarasai-Daugpilis ruožą nuo 134,12 iki 137,35 kilometro.
    naturaliai_isilieja_i_gamtovaizdi
    Andriaus Repšio nuotr. /Gabionais sutvirtinti šlaitai natūraliai įsilieja į gamtovaizdį.
    galima_uzdengti_naftos_gaudytuvus
    Andriaus Repšio nuotr. /Gabionais galima pridengti nelabai estetiškus naftos gaudytuvus, kurie rengiami prie kelio.
    gabionai_leido_issaugoti_pastata
    Andriaus Repšio nuotr. /Gabionai leido išsaugoti pastatą

    http://www.betonobaze.lt

    Atsakyti:

    Prašome įrašyti komentarą
    Prašome įvesti vardą čia