Šiluma ukmergiškiams – draugas ar baubas?

    0

     soceldemokratu tarybos posedis

    Sakoma, šiluma kaulų nelaužo, tačiau ukmergiškiai galėtų paantrinti, kad nežinia ir betvarkė rajono šilumos ūkyje daugumai kelia nerimą, o kai kuriems net ir siaubą. Lietuvos socialdemokratų partijos Ukmergės skyriaus visuotinio susirinkimo metu buvo nutarta nedelsiant sudaryti darbo grupę, kuri pateiktų išvadas bei pasiūlymus ir patartų partijai atstovaujantiems tarybos nariams, kaip jiems kuo racionaliau spręsti jau gerokai užsisenėjusias problemas. Grupę sudaro septyni nariai, tarp jų ir Ukmergės rajono savivaldybės tarybos narys Kazys Grybauskas. Grupei vadovauja Valdas Petronis. Kviečiame ukmergiškius susipažinti su šios grupės išvadomis.

    ŠILUMOS ŪKIO VALDYMAS

    Šilumos kainų mažinimas, aktyvinant daugiabučių renovaciją ir biokuro naudojimą, yra vienas iš naujos Vyriausybės prioritetų ir mes, Ukmergės socialdemokratai, tam visiškai pritariame.

    Tikėdami, kad Ukmergės šilumos ūkį galima valdyti geriau ir su mažesnėmis sąnaudomis nei tai darė nuomininkas, mes pritarėme tam, kad nuomos sutartis būtų nutraukta ir šilumos bei karšto vandens tiekimą Ukmergės rajono gyventojams vykdytų savivaldybės valdoma UAB ,,Ukmergės šiluma“. Gyventojai tikėjosi, kad šiluma ir karštas vanduo bus tiekiamas patikimai ir galimai mažiausia kaina, o visos vykdomos investicijos bus pagrįstos ir tenkins vartotojų lūkesčius.

    Būdami opozicijoje ir negalėdami įtakoti  priimamų sprendimų, įdėmiai stebime atgauto Ukmergės šilumos ūkio valdymą ir aiškiai sakome – mūsų netenkina tai, kaip yra valdomas ir eksploatuojamas šilumos ūkis, nustatinėjama šilumos kaina, kad vykdomos abejotinos investicijos, daug neūkiškumo ir netvarkos buvo nustatyta, atlikus UAB ,,Ukmergė šiluma“ ūkinės veiklos patikrinimą.

    EKSTREMALI  SITUACIJA

    Šilumos ūkio nuomos sutarties nutraukimo metu susidarė tokia situacija, jog iškilo grėsmė būtiniausioms Ukmergės rajono gyventojų gyvenimo sąlygoms, todėl 2010 m. rugsėjo mėnesį administracijos direktoriaus įsakymu Ukmergės rajono savivaldybėje buvo paskelbta ekstremali situacija.

    Kodėl dabar, kai jokios grėsmės nėra ir gyventojams trečią šildymo sezoną tiekiama šiluma ir karštas vanduo, dar galioja ekstremali situacija? Manome, kad prisidengiant ekstremalia situacija, kada valdant ir eksploatuojant šilumos ūkį nesilaikoma Lietuvos Respublikos įstatymų, yra galimybė nustatinėti ,,politinę“ šilumos kainą, norima išvengti skaidrumo ir aiškumo priimant labai svarbius visiems vartotojam sprendimus. O gal norima, kad ekstremalioje situacijoje žmonės gyventų iki ateinančių Ukmergės rajono savivaldybės tarybos rinkimų?..

    INVESTICIJOS

    Šilumos ūkio įstatyme nurodyta, kad savivaldybė tvarko šilumos ūkį pagal savivaldybės tarybos patvirtintą šilumos ūkio specialųjį planą, kurio pagrindinis tikslas yra tenkinti vartotojų šilumos poreikius vartotojams mažiausiomis kainomis. Ukmergės savivaldybės taryba tokį  planą  patvirtino 2009 metais ir jis nepakeistas. Mums nesuprantama, kodėl šiuo specialiuoju planu nesivadovaujama vykdant investicijas? Naujos katilinės numatomos statyti ne pagal specialųjį planą ar visuomenės nuomonės tyrimus, o pagal kažkieno rekomendacijas ir norus. Mūsų nuomone, daroma didžiulė klaida, už kurios pasekmes turės mokėti ne tik šilumos vartotojai, bet ir kiti rajono gyventojai. Nepriklausomų šilumos gamintojų atsiradimas Ukmergės šilumos ūkyje galiojančiame Ukmergės šilumos ūkio specialiajame plane nenumatytas, todėl savivaldybė neturi teisės priimti sprendimų, griaunančių Ukmergės miesto šilumos ūkį.

    2013 metais UAB ,,Ukmergės šiluma“ numato investiciją į naujos katilinės su 5 MW galios katilu, deginančiu biokurą, statybą Deltuvos g. Nr.23 (buvusio karinio miestelio teritorijoje), nepakankamai pagrindusi Investicijos reikalingumą. Šios katilinės statyba nenumatyta ir šilumos ūkio specialiajame plane. Kas atsakys už šios katilinės statybos padarytą žalą Ukmergės gyventojams?  Tik apie 300 m. atstumu nuo esamos 5 MW galios rajoninės katilinės RK-2 (Klaipėdos g.) numatoma statyti naują katilinę. Miesto centrinę dalį ir Pramonės mikrorajoną planuojama aprūpinti šiluma iš dviejų katilinių, kurių galia dvigubai didesnė nei šios sistemos šilumos poreikis. Taigi investicija į naują katilinę šilumos kainos nesumažins, investicija neatsipirks, o išleistus iš bankų skolintus milijonus teks grąžinti Ukmergės rajono gyventojams.    

    Siūlome iki bus atnaujintas specialusis planas, sustabdyti šilumos kainą nemažinančių investicijų vykdymą.

    Aukščiau išvardintas investicijas UAB ,,Ukmergės šiluma“ 2013 m. planuoja atlikti  skolindamasi iš  komercinių bankų 5 000 000 litų ir panaudodama 2 051 000 litų Lietuvos aplinkos apsaugos investicinių fondo paramą.

    Siūlome medžio atliekomis kūrenamą katilą statyti Pivonijos mikrorajone, kur poreikis šilumai yra didesnis. Pigesniu kuru būtų gaminama žymiai daugiau šilumos nei numatomoje statyti naujoje katilinėje. Svarbiausia, kad, prieš tai įvertinus poveikį aplinkai, ir pakeitus investicijos vietą, – katilą pastačius esamoje katilinėje, o ne visai neparuoštoje, naujoje vietoje, – būtų sutaupyta apie 2 500 000 litų. Tikslinga prie  katilinės RK-3 (Vilniaus 89) šilumos tiekimo sistemos, sumontavus apie 400 m šilumos trasą, prijungti ,,Šilo“ katilinę (Antakalnio 54). Rajoninėje katilinėje Nr.2 (Klaipėdos g.) būtina  sumontuoti naują, pilnai automatizuotą, su kombinuotu degikliu katilą, tačiau katilo galią ir investicijų sumą būtina nustatyti parengiant gerą investicinį projektą.

    Šios, mūsų siūlomos, investicijos numatytos savivaldybės tarybos patvirtintame Ukmergės miesto šilumos tiekimo specialiajame plane.

    ATSISKAITOMŲJŲ  KARŠTO  VANDENS  APSKAITOS  PRIETAISŲ APTARNAVIMO MOKESTIS

    Dėl savivaldybės ir UAB ,,Ukmergės šiluma“ nesugebėjimo ar nežinojimo, perimant išnuomotą šilumos ūkio turtą, buvo ,,pamiršti“ karšto vandens apskaitos prietaisai, esantys gyventojų butuose, pagal kurių rodmenis atsiskaitoma su karšto vandens tiekėju už sunaudotą karštą vandenį. UAB ,,Miesto energija“, norėdama parodyti savivaldybės nesugebėjimą valdyti šilumos ūkį, naudojasi šių apskaitos prietaisų problema, o kenčia gyventojai.

    Manome, kad UAB ,,Ukmergės šiluma“, tapusi karšto vandens tiekėju, privalo laikytis šilumos ūkio įstatymo reikalavimų, kuo greičiau perimti karšto vandens apskaitos prietaisus daugiabučių namų butuose ir vykdyti jų priežiūrą, atlikti jų patikrą, o svarbiausia – nebeversti šilumos vartotojų, kurie yra UAB ,,Ukmergės šiluma“ abonentai, ,,atpirkimo ožiais“. Karšto vandens vartotojai neturi patirti nemalonumų ir vaikščioti į teismus. UAB ,,Ukmergės šiluma“ sudarinėja Karšto vandens tiekimo sutartis, todėl jose ir turėtų būti aptartas šis klausimas. Kodėl Ukmergės rajono karšto vandens vartotojai iki šiol UAB ,,Ukmergės šilumai“ nemoka atsiskaitomųjų karšto vandens apskaitos aptarnavimo mokesčių (per metus negaunama apie 216 000 litų pajamų), tačiau šie mokesčiai sumokami UAB „Miesto energijai“, kuri paslaugos nebeteikia, o surinktų mokesčių taip pat negrąžina, tikriausiai žino ekstremalių situacijų komisija.

    Siūlome, kad visas sąskaitas- pranešimus, kuriuos pateikia gyventojams UAB ,,Miesto energija“ rinktų UAB ,,Ukmergės šiluma“. Dabartiniai karšto vandens tiekėjai turėtų vesti jų apskaitą ir pagal įgaliojimą atstovauti karšto vandens vartotojams teismuose. Kadangi tai yra UAB ,,Miesto energija“ ir UAB ,,Ukmergės šiluma“ tarpinstituciniai santykiai, į kuriuos nedera painioti gyventojų, UAB ,,Ukmergės šiluma“ turėtų pareikalauti, kad visus pranešimus, išrašomus nuo nuomos sutarties nutraukimo momento, UAB ,,Miesto energija“ pateiktų UAB ,,Ukmergės šiluma“.

    GYVENAMŲJŲ  NAMŲ  RENOVACIJA

    Siekiant, kad gyventojai už šilumą mokėtų mažiau, vien investicijų į šilumos ūkį neužtenka, jeigu daugiabučiai namai energetiniu požiūriu yra netaupūs, mokestis už šilumą vis tiek bus didelis. Socialdemokratų vadovaujama Vyriausybė daugiabučių renovacijai vykdyti  patvirtino naują, gyventojams priimtinesnį modelį, neverčiantį jų skolintis iš komercinių bankų, o numatantį investicijas kompensuoti iš sutaupytų lėšų už šilumą. Pagal šį modelį daugiabučių atnaujinimo eiga priklausys nuo savivaldybės sugebėjimo ir norų  organizuojant šį procesą.

    Norėdami sužinoti visuomenės nuomonę, kviečiame pasiūlymus ir pastabas darbo grupei pateikti elektroniniu paštu k.grybauskas@ukmerge.lt arba telefonu 8 686 81088.

    LSDP Ukmergės rajono skyriaus darbo grupės vardu  Kazys GRYBAUSKAS

    Straipsnis bus apmokėtas iš K. Grybausko rinkiminės sąskaitos lėšų

    Užs. nr. 54

    vilkmerge.lt nuotr.

    Atsakyti:

    Prašome įrašyti komentarą
    Prašome įvesti vardą čia