Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, gindama vartotojų interesus, tarpinstituciniame lygmenyje ėmėsi spręsti užšaldytų patiekalų pateikimo kaip šviežių problemą. Informacija apie tai, ar patiekalai yra šviežiai pagaminti, ar pateikiami atšildyti, yra labai svarbi renkantis viešojo maitinimo įmonių paslaugas, jose gaminamus patiekalus ar vartotojų mitybos poreikius atitinkančius maisto produktus.
Vartotojai turi teisę gauti pilną informaciją apie jiems siūlomą maistą.
Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos inspektoriai patikrinimų metu viešojo maitinimo įmonėse nustato atvejus, kai patiekalai paruošiami iš anksto, apdorojami termiškai, po to užšaldomi. Vartotojams pateikus užsakymus, patiekalai pašildomi ir pateikiami kaip šviežiai pagaminti, tačiau informacija apie tai nutylima.
Daugelis viešojo maitinimo įmonių, kuriose užšaldomos sriubos, padažai, mėsos patiekalai ir kt., vadovaujasi ,,Geros higienos praktikos taisyklėmis viešojo maitinimo įmonėms” (Taisyklės), parengtomis Lietuvos restoranų vyriausiųjų virėjų ir konditerių asociacijos, kuriose teigiama, kad patiekalų užšaldymas, atšildymas ir pakartotinis terminis apdorojimas yra galimas.
Minėtų taisyklių nuostatose „Neperdirbtų ir perdirbtų maisto produktų sušaldymas įmonėje“ teigiama, kad galima sušaldyti neperdirbtus ir perdirbtus maisto produktus (mėsą, žuvį, paukštieną, jų pusgaminius ir kt.). Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistų manymu, ši nuostata turėtų būti pakeista ir būtų leidžiama šaldyti tik pusgaminius, bet ne pagamintus patiekalus, kurie paruošti tiesiogiai vartoti. Be to, vartotojams turėtų būti pateikta informacija, ar užsakytas patiekalas šviežiai pagamintas, ar buvo užšaldytas.
,,Visos viešojo maitinimo įmonės turėtų užtikrinti, kad vartotojai būtų tinkamai informuojami apie jų vartojamus maisto produktus. Klientams užsisakant patiekalus, turėtų būti pasakyta, ar maistas bus pateiktas šviežias, ar atitirpintas (pvz., ar karšta sriuba tik ką išvirta, ar prieš tai buvo užšaldyta). Ši informacija labai svarbi maisto kokybės, mitybos ir sveikatos požiūriu”, – teigė Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Asta Maminskienė.
Pasak specialistės, vadovaujantis maistą reglamentuojančiais teisės aktais, draudžiama klaidinti vartotojus, todėl būtina skubiai pakeisti Taisykles ir teisiškai įtvirtinti nuostatą, aiškiai nustatant, kad viešojo maitinimo įmonėse būtų draudžiama pateikti vartotojams atšildytus ir pakartotinai termiškai apdorotus patiekalus be išankstinio klientų perspėjimo.
A. Maminskienės teigimu, remiantis Jungtinių Tautų maisto ir žemės ūkio organizacijos (FAO) pateikiamais duomenimis, šaldant maistą, susiduriama su produktų fiziniais ir cheminiais pokyčiais, be to, šaldant produktus, mažėja vitaminų ir mineralų kiekiai.
Vyriausioji specialistė pabrėžė, kad pagal Lietuvoje galiojančias ,,Maisto produktų ženklinimo taisykles”, prie parduodamo produkto pavadinimo, turi būti informacija apie jo pavidalą ar ypatingą apdorojimą (pvz., susmulkintas į miltelius, išdžiovintas šaldant, giliai užšaldytas, koncentruotas, rūkytas ir kt.).
Analogiška nuostata įtvirtinta ir 2011 m. spalio 25 d. patvirtintame Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 1169/2011, kuris bus taikomas nuo 2014 m. gruodžio 13 d.. Reglamente papildomai patikslinama, kad prie maisto produktų, kurie buvo užšaldyti ir parduodami atitirpinti, pavadinimų turės būti nuoroda „atitirpintas“.
vmvt.lt