Šiandien karjera suvokiama kaip visą gyvenimą trunkantis asmens mokymosi, saviraiškos ir darbo kelias, o sėkminga karjera – tai gebėjimas derinti darbą, mokymąsi, laisvalaikį, skirtingus socialinius vaidmenis, ir būti patenkintam pasirinktu gyvenimo keliu.
Asmens karjera prasideda jau mokykloje, čia dedami svarbūs pamatai tolimesnės karjeros sėkmei, todėl ypač svarbu, kad mokiniui kurti savo karjeros kelią profesionaliai padėtų mokytojai, karjeros specialistai, tėvai. Padedamas jų, mokinys turėtų mokytis pažinti save, sistemingai įgyti žinias, konstruktyviai žvelgti į ateitį, lavinti gebėjimus, ugdytis kompetencijas, padėsiančias rinktis studijų kryptis, profesinę veiklą, planuoti ateitį bei realizuoti save darbo rinkoje.
Lietuvos mokinių informavimo ir techninės kūrybos centras nuo 2010 m. gegužės 3 d. vykdo projektą „Ugdymo karjerai ir stebėsenos modelių sukūrimas ir plėtra bendrajame lavinime ir profesiniame mokyme“. Projekto įgyvendinimui skirta daugiau nei 55 mln. litų, iš kurių beveik 47 mln. litų skyrė Europos Sąjungos struktūriniai fondai. Projekto tikslas – siekti Nacionalinės profesinio orientavimo sistemos plėtros ir dermės, užtikrinant ugdymo karjerai tęstinumą ir prieinamumą bei lygias galimybes visiems švietimo sistemos dalyviams.
Viena svarbiausių projekto veiklų – bendrojo lavinimo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų mokinių ugdymo karjerai modelio sukūrimas ir įdiegimas. Projekto įgyvendinimo metu sukurtos mokymo programos ir metodinės priemonės švietimo pagalbos specialistams.
Kovo 25 dieną Ukmergės technologijų ir verslo mokykloje vyko pirmoji Panevėžio regiono karjeros specialistų konferencija „Ugdymas karjerai mokykloje: patirtis, iššūkiai, perspektyvos”. Konferenciją atidarė Ukmergės technologijų ir verslo mokyklos mokiniai, paruošę meninę kompoziciją, skirtą Kristijono Donelaičio 300-osioms gimimo metinėms.
{youtube}Kimkhbn5uaQ{/youtube}
Zarasų „Ąžuolo” gimnazijos moksleivės pristatė poetinę-muzikinę kompoziciją pagal E.Mezginaitės eiles „Trečio nebelaukia”.
{youtube}bZZxKgrPL3I{/youtube}
Ukmergės technologijų ir verslo mokyklos direktorius Jonas Cesevičius akcentavo kaip svarbu sugebėti nukreipti moksleivį tinkamu keliu ir leisti jam pasirinkti tinkančią profesiją, nes jos pasirinkimas yra labai reikšmingas tolimesniame gyvenime. „Šiandien visi, tiek prezidentė, tiek darbdaviai kalba, kad mokyklos neruošia jiems reikalingų specialistų, bet galiu drąsiai teigti, kad mokyklos gali ruošti. Pavyzdžiui, Ukmergės technologijų ir verslo mokykla turi net 52 įvairių profesijų licencijas ir daugiau kaip 100 dar papildomų licencijų tęstiniam ugdymui, bet, deja, į tas specialybes, kurių labiausiai reikia darbdaviams, niekas nenori stoti. Ukmergei reikia siuvėjų, pardavėjų, baldžių ir kitų specialistų, bet niekas nenori tose specialybėse mokytis. Jei taip ir toliau, darbdaviai pradės vežtis specialistus iš užsienio. Todėl mūsų visų tikslas – tinkamai nukreipti ir motyvuoti moksleivį rinktis ne tik populiarią, bet ir reikalingą rinkai specialybę”, – kalbėjo direktorius.
Direktoriaus pavaduotojas ugdymui Rimantas Jankūnas trumpai pristatė Ukmergės technologijų ir verslo mokyklą bei galimybes joje mokytis.
Po to sekė įvairūs specialistų pranešimai. Rokiškio raj. Juodupės gimnazijos direktorė, karjeros koordinatorė Diana Guzienė pasakojo kaip ugdymą karjerai integruoti į mokymo planus, Ukmergės raj. Siesikų gimnazijos karjeros koordinatorė Nomeda Dabužinskienė pristatė verslo imitacijos projektą „Žaidžiame verslą”, Ignalinos raj. sav. ir Švenčionių raj. sav. karjeros konsultantė Ramunė Kliaugienė papasakojo kaip ugdymo karjerai skirtą mokomąją metodinę medžiagą naudoti karjeros specialistų, klasių auklėtojų darbe, Utenos raj. sav. karjeros konsultantai Ramunė Dasevičienė bei Giedrius Indrašius kalbėjo apie praktinės veiklos stebėjimo sutartį bei mokinių veiklinimo organizavimą, Kėdainių raj. sav. karjeros konsultantė Neringa Vaicekauskienė diskutavo apie pagrindinius darbo su tėvais principus, Biržų technologijų ir verslo mokymo centro Vabalninko skyriaus karjeros koordinatorė Dalia Liaukevičienė kalbėjo apie Tarptautinį mobilumą kaip sėkmingos karjeros pradžią.
Po bendrosios dalies visų laukė darbas grupėse, kuriose kalbėta apie mokinių ugdymo karjerai formas, metodas ir būdus, kaip ugdymą karjerai integruoti į ugdymo turinį, kaip paruošti planus, dėstyti mokomuosius dalykus, rengti klasių valandėles. Taip pat diskutuota apie pagrindinius principus dirbant su tėvais ugdant mokinius karjerai, pasidalinta sėkmės istorijomis. Kalbėta ir apie darbą su socialiniais partneriais organizuojant ugdymą karjerai, kaip sudaryti sutartis, stiprinti tarpusavio ryšius, vykdyti projektinę veiklą. Konferencijos pabaigoje buvo pristatyti darbo grupėse rezultatai, apibendrinta gauta informacija bei visi sutelkti bendrai diskusijai apie tolimesnius planus.
Konferencija yra projekto „Ugdymo karjerai ir stebėsenos modelių sukūrimas ir plėtra bendrajame lavinime ir profesiniame mokyme (1 etapas)” Nr. VP1-2.3-ŠMM-01-V-01-002 dalis. Projekto įgyvendinimo metu bus sukurta ir įdiegta stebėsenos sistema. Ji užtikrins kokybišką ir efektyvų ugdymo karjerai paslaugų teikimą, leis ne tik stebėti ugdymo karjerai veiklas, jų rezultatus, bet ir laiku šalinti pasitaikančius trūkumus.
vilkmerge.lt