Pradinis Gyvenimas Keliavome po Lenkiją

Keliavome po Lenkiją

Liepos 8-11 dienomis 28 LPS „Bočiai“ Ukmergės klubo „Viltis“ nariai dalyvavo pažintinėje ekskursijoje po Lenkiją. Kelionę organizavo klubo pirmininkas Valmantas Naraškevičius ir garbės pirmininkė Valerija Naraškevičienė. Kartu su mumis vyko 13 Europos pagyvenusių žmonių federacijos Lietuvos asociacijos narių, prezidentas Povilas Butkus, Vilniaus bočių bendrijos pirmininkės pavaduotoja Rima Povilėnienė, senjorai iš Kauno, Trakų, Širvintų, Kėdainių, Jonavos, Panevėžio, Utenos. Tai buvo 50 turistų draugystės autobusas.

Išvykome ankstų liepos 8–osios rytą. Laukė ilga kelionė, tačiau nuobodžiauti neteko. Vienas po kito prie mikrofono ėjo įvairių bendrijų, klubų atstovai. P. Butkus kalbėjo apie EURAG, asociacijos, kuriai priklauso ir klubas, veiklą. Kiti dalinosi savo darbo patirtimi, pasakojo, su kokiais iššūkiais susiduria, skundėsi, kad daug kur retėja senjorų organizacijų gretos, kad dėl narių kaitos sunkiau suburti meno kolektyvus. Kvietė daugiau bendrauti, lankytis vieni kitų renginiuose, dalinosi savo asmenine patirtimi.

Kelionės metu klubo narė Levanora Danylienė pasakojo apie Lenkiją, jos geografinę padėtį, istoriją, ryšius su Lietuva. Kalbėjo apie dabartinę šalies ekonomiką, pramonę, žemės ūkį, turizmą. Pasakojo apie Lenkijos miestus, pro kuriuos vedė kelionės maršrutas.

Pirmasis kelionės objektas – Griunvaldas – Žalgirio mūšio laukas, kuriame 1410 m. liepos 15 d. vyko mūšis tarp jungtinių Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Lenkijos Karalystės pajėgų ir Kryžiuočių ordino, kuriame kryžiuočiai buvo sumušti. Tai – lietuvių ir lankų šlovės laukas. Čia yra įspūdingas paminklas nugalėtojams, muziejus.

Atvažiuojame į Malborką. Prieš mūsų akis atsiveria įspūdingiausias Europoje gotikos ansamblis, pastatytas XIII a. kryžiuočių ordino. Amžių bėgyje buvo didintas, stiprintas, kol pasiekė didžiausios pasaulyje pilies rekordą. Detaliai susipažinti su pilimi padėjo audiogidas lietuvių kalba. Metų raidoje pilis nukentėjo nuo karų, nuo gaisrų, jos restauracija tęsėsi daugiau nei 100 metų. Tik 2016 m. pilis atgavo dabartinę išvaizdą.

Pravažiuojame Elblagą – svarbų Lenkijai uostą, pagarsėjusį istoriniu 159 km ilgio kanalu laivybai.

Pagaliau Gdanskas, kuriame apsistosime. Įsikuriame viešbutyje. Ryte po pusryčių ekskursija su gidu po miestą, labai kruopščiai atstatytą po karo sugriovimų. Aplankėme senamiestį, miesto rotušę, prabangius pirklio Artūro namus, turgaus aikštę, gotikinę šv. Marijos bažnyčią, grožėjomės puikia architektūra. Po pietų mėgavomės saule ir jūra smėlėtame miesto paplūdimyje.

Sekmadienio rytą ekskursija su gidu į Sopotą – linksmybių ir prieškario kurortą, garsėjantį vasaros estrada ir jūros mediniu molu, kurio ilgis 515 m. Apžiūrėjome moderniosios architektūros „kreivąjį namą“, pasigrožėjome miesto architektūra. Paplūdimyje ilgai džiaugtis saule ir jūra nepavyko: krapnojo lietus, saulę dengė aštroko vėjo genami debesys.

Pravažiuojame pro Gdynią, miestą, pastatytą per 17 m. Tai daugiau darbininkų miestas, daugiabučiai be ypatingų puošmenų, praktiški. Žinoma, yra ir muziejų, parkų, visko, ko žmogui gyvenime reikia. Aplankėme priemiestyje esančią, ilgiausią Lenkijoje rokoko stiliaus Olivos katedrą. Grožėjomės joje esančiais paveikslais, skulptūromis.

Vakare – susipažinimo vakaronė erdviame viešbučio kieme. Daug kalbėta, pokštauta, dainuota, šokta. Vakaronę vedė ekskursijos vadovas V. Naraškevičius.

Aplankėme Flomborką, gražų miestą prie Aistmarių. Čia gyveno ir savo žymiausią kūrinį „Apie dangaus sferų sukimąsi“ parašė lenkų astronomas Mikalojus Kopernikas. Apžiūrėjome čia esančio muziejaus eksponatus. Grožėjomės įspūdinga ant didelės kalvos stovinčia Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų ir Šv. Andriejaus gotikine arkikatedra bazilika, garsėjančia puikia akustika. Visiems patiko puikiai tvarkoma miesto aplinka.

Vykstame į Šventąją Lipką, garsėjančią stebuklais, vieną žymiausių šventovių Lenkijoje. Kartu su vienuolyno kompleksu yra puiki XVIII a. baroko Palaimintosios Mergelės Marijos bažnyčia. Klausėmės įspūdingos „šokančių vargonų“ muzikos, kuriai skambant visos ten esančios figūrėlės šoka, juda… Mažas kaimelis vaizdingoje apylinkėje sutraukia daugybę keliauninkų iš įvairių pasaulio šalių. Pabuvome ir mes tyloje ir dvasiniuose apmąstymuose, tikėdamiesi, kad ir mus apgaubs ramybė ir Dievo palaima.

Kaip didžiausias kontrastas Šv. Lipkos dvasingumui, ramybei iškyla II – ojo pasaulinio karo monstras Gerložio girioje – „Vilko guolis“. Gidė, vedanti ekskursiją lietuvių kalba, aprodė buvusią Adolfo Hitlerio slėptuvę, pasakojo, kaip ji buvo statoma, naudojama, vėliau – naikinama. Išgirdome daug naujo apie A. Hitlerio asmenybę. Seniai pasibaigė karas, išaugo naujos lenkų, lietuvių, vokiečių kartos, pasikeitė politiniai santykiai ir sistemos, tačiau susidomėjimas būstine nemažėja. Buvusio karo antihumaniškumas, kariniai nusikaltimai, už kuriuos atsakingas A. Hitleris, ne vienam iš mūsų sukūrė asociaciją su dabartiniu karu Ukrainoje. Turime viltį, kad ir šio karo kaltininkai bus nubausti.

Vėlai naktį grįžome namo. Buvome pavargę, tačiau pilni įspūdžių. Dėkojome ekskursijos organizatoriams už puikiai organizuotą kelionę.